Dzień: 24 maja 2021

Chińskie ćwiczenia uzdrawiające – qigong i Tai Chi

Qigong i Tai-Chi to chińskie ćwiczenia uzdrawiające i medytacyjne formy ruchu. Pochodzą z tradycyjnej medycyny chińskiej i łączą ćwiczenia dla zrelaksowanej koncentracji z ćwiczeniami fizycznymi i oddechowymi.

Zasada Yin i Yang jest fundamentalna dla Tai Chi i Qigong. Oznacza harmonię przeciwieństw, przeplatanie się zasady kobiecości i męskości. Znane koło z dwoma równie dużymi przeplatanymi powierzchniami w kolorze białym i czarnym jest tego symbolem.

Qigong oznacza: trenować energię życiową

Qi lub Chi – mówione: “Tschi” – opisuje energię życiową w tradycyjnej medycynie chińskiej. Gong oznacza pracę lub ciągłą praktykę. Według medycyny chińskiej człowiek jest zdrowy tylko wtedy, gdy te przeciwstawne bieguny są zjednoczone, a energia życiowa Chi może swobodnie przepływać przez jego ciało. Tai-Chi ma usunąć blokady i pozwolić energii ponownie płynąć. Zgodnie z tą nauką praca nad Qi utrzymuje lub przywraca równowagę sił Yin i Yang.

Qi, zgodnie ze starą chińską koncepcją, przepływa przez ciało wzdłuż określonych linii ciała, południków. Może być zablokowany na przykład przez dysharmonię w mięśniach. Ćwiczenia Qigong i Tai-Chi mają na celu uwolnienie blokad i przywrócenie harmonijnego przepływu Qi.

Podobne ćwiczenia są praktykowane w Chinach od ponad 2500 lat. Dziś są częścią chińskiej promocji zdrowia. Medycyna zachodnia również wykorzystuje je m.in. w promocji zdrowia.

Skoncentruj się na oddechu i ruchu

Możesz ćwiczyć Qigong stojąc, siedząc lub leżąc. Skupiasz się na oddychaniu, na określonych narządach lub obszarach ciała. W wyobraźni próbujesz poczuć Qi i pozwolić jej płynąć. Wspierasz swoją percepcję powolnymi, ukierunkowanymi ruchami.

Przełączaj się między yin i yang

Tai-Chi charakteryzuje się przede wszystkim powolnymi ruchami ze skoncentrowanym oddychaniem. Kompletna jednostka ćwiczeń Tai Chi z kilkoma pozycjami nazywana jest formą i może trwać do 25 minut. W szczególności częste przenoszenie ciężaru z jednej nogi na drugą i ciągły ruch ramionami są praktyczną realizacją leżącej u podstaw filozofii harmonii: naprzemienności między yin i yang. Po każdym podniesieniu następuje obniżenie, każdy obrót w lewo – wyrównanie w prawo.

Efek chińskich ćwiczeń uzdrawiających

Efekt tai chi i qigong można opisać nie tylko w sposób rozproszony za pomocą lepszego przepływu chi. Nawet dzisiejsza medycyna zachodnia jest przekonana o korzyściach zdrowotnych płynących z miękkich i płynnych ruchów:

  • Regularna praktyka wzmacnia krążenie i łagodzi napięcie mięśni.
  • Ból pleców poprawia się, ponieważ lekarz przyjmuje zdrowszą postawę z wyprostowanym kręgosłupem.
  • Tai-Chi delikatnie trenuje mięśnie i stawy, nie obciążając ich szybkimi ruchami.
  • Oddychając głęboko w jamie brzusznej, organizm wchłania więcej tlenu i uwalnia więcej dwutlenku węgla.
  • Medytacyjne elementy ćwiczeń w ciszy stabilizują autonomiczny układ nerwowy.