Dzień: 22 maja 2021

Tai Chi: lecznicze właściwości chińskiego boksu cieni

Tai Chi Chuan (Taijiquan) to chińskie ćwiczenia uzdrawiające – BEE, medytacja, terapia ruchowa i samoobrona w jednym. W delikatny, ale bardzo skuteczny sposób pomaga przy różnych schorzeniach i przywraca harmonię ciała i umysłu. Podstawy, ćwiczenia i najlepsze wskazówki dla każdego, kto chce się nauczyć Tai Chi.

W Chinach Tai Chi to popularny sport. Wczesnym rankiem w miejskich parkach i ogrodach można czasem zobaczyć setki ludzi wykonujących eleganckie, delikatne, taneczne ruchy. Dużą popularnością cieszy się u nas także „chiński boks w cieniu”.

Tai Chi Chuan (Taijiquan) to starożytna chińska sztuka walki. Pierwotnie został opracowany do samoobrony, ale dziś jest używany głównie jako terapia ruchowa, gimnastyka lub medytacja. Taiji lub Tai Chi – jak to często bywa w skrócie – działa równoważąco na psychikę i wszystkie funkcje wegetatywne organizmu, pomaga redukować stres i jednocześnie wzmacnia cały układ mięśniowo-szkieletowy. Idealny sport rekreacyjny dla młodych i starszych oraz pomocna terapia wielu chorób cywilizacyjnych.

Historia starożytnej sztuki walki: skąd się wzięło tai chi?

“Taiji-quan” opiera się na filozoficznych naukach taoizmu, założonych przez chińskiego uczonego i filozofa Laotse. Termin „Taiji” oznacza najwyższą czynną zasadę w życiu, harmonijną grę między przeciwstawnymi elementami yin i yang. „Quan” dosłownie oznacza pięść i oznacza pustą rękę, która walczy bez broni. Oryginalnie opisuje wojownika, który gołymi rękami walczy o najwyższą zasadę.

Co to jest Tai Chi

Tai Chi łączy elementy i ruchy samoobrony (Wushu) z przewodnictwem energii wewnętrznej (Qi Gong). W zależności od intensywności i celu treningowego, można go uprawiać jako sztuki walki, trening ruchowy lub do medytacji.

Energia życiowa lub Qi (Chi)

Wszystko kręci się wokół energii życiowej lub Qi (Chi). Powinien móc możliwie swobodnie przepływać w organizmie, a tym samym wzmacniać ludzi i czynić ich zdrowymi. Praktykujący powinien nauczyć się postrzegać i kontrolować Qi w coraz większym stopniu.

Jak praktykowane jest Tai Chi?

Tai Chi skupia się na napięciu ciała, oddychaniu i uważności:

  • Napięcie ciała: Praktykujący uczy się napinać tylko te mięśnie, które są potrzebne do wykonania określonej formy lub ruchu. Inni pozostają zrelaksowani.
  • Oddychanie: nauka oddychania brzuchem jest bardzo ważna w Tai Chi. Oddychanie przebiega naturalnie, głęboko i powoli, dzięki czemu wszystkie części ciała są dobrze zaopatrzone w tlen.
  • Uważność: Ruchy w Tai Chi nigdy nie są szybkie i gorączkowe, ale zawsze powinny być wykonywane świadomie i powoli. Koncentruje się na percepcji własnego ciała i jego związku z otoczeniem.