Tai Chi – chińskie ćwiczenia uzdrawiające

Tai Chi – chińskie ćwiczenia uzdrawiające

Tai Chi ma działanie odprężające i dlatego jest pomocne przy prawie wszystkich chorobach psychosomatycznych i związanych ze stresem. Te chińskie ćwiczenia uzdrawiające (https://www.bee.pl/chinskie-cwiczenia-uzdrawiajace-klucz-do-witalnosci-i-dlugowiecznosci-wyd-2-steven-cardoza_p1372833.html) rozluźniają mięśnie, promują równowagę i elastyczność oraz pozytywnie wpływają na stawy. Tai Chi wzmacnia i wzmacnia cały układ mięśniowo-szkieletowy, od kości po mięśnie po ścięgna i więzadła. Tai Chi jest również odpowiednie dla osób z nadwagą, ponieważ jest bardzo łagodne dla stawów.

Powolny, intensywny oddech uspokaja, sprzyja koncentracji i pozytywnie wpływa na układ nerwowy. Ze względu na równoważący wpływ na układ krążenia ćwiczenia nadają się zarówno przy nadciśnieniu (nadciśnienie), jak i niskim (niedociśnienie). Pobudzają metabolizm, wspomagają trawienie i obniżają poziom cukru we krwi. Dlatego szczególnie zyskują na tym diabetycy. Ponadto Tai Chi wzmacnia mechanizmy obronne organizmu i układ odpornościowy.

Współczesne modyfikacje i odmiany Tai Chi

W ostatnich latach, oprócz klasycznych stylów, pojawiło się wiele wariantów, które przejmują sekwencje ruchu z innych sportów i integrują je z Tai Chi:

  • Soulflow to nazwa nowoczesnego wariantu, który łączy w sobie elementy jogi, baletu i tai chi.
  • Taijiball: Nowy trend w sporcie z USA to mieszanka Tai Chi i tenisa, w której za pomocą ćwiczeń Tai Chi gra się piłką w tę i z powrotem. Ten styl jest odpowiedni dla każdego, kto uważa, że klasyczny Taijiquan jest zbyt wolny i nudny.
  • Indian Balance: Program fitness łączy elementy jogi, tai chi i indyjskiego tańca słońca.

Różnica między Tai Chi a Qi Gong

Qi Gong i Tai Chi Chuan pochodzą z Chin i mają swoje korzenie w taoizmie. Jednak Qi Gong nie jest sztuką walki, ale techniką oddychania i medytacji, która jest również częścią Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Qi Gong z grubsza oznacza „pracę nad energią życiową”, nad Qi, która jest przechowywana w ciele i przekazywana do każdej komórki poprzez kanały energetyczne i meridiany. Ćwiczenia Qi Gong są spokojniejsze i bardziej medytacyjne niż ćwiczenia Tai Chi i nie zawierają żadnych elementów bojowych.

Idealny dla seniorów: Tai Chi zapobiega upadkom


Seniorzy zwykle upadają nie z powodu osłabienia mięśni, ale dlatego, że tracą równowagę. Było to wynikiem oceny studiów na łącznie ponad 23 tysiącach seniorów w Sydney od stycznia 2019 roku. Łatwo może dojść do złamania szyjki kości udowej lub innych złamań kości. Naukowcy zalecają terapie ruchowe, takie jak tai chi, jako idealny trening dla osób w wieku 65 lat i starszych, ponieważ takie są:

  • poprawia koordynację i koncentrację,
  • wzmacnia mięśnie rdzenia,
  • sprzyja poczuciu równowagi,
  • mobilność pociągów,
  • wzmacnia kości i zapobiega osteoporozie.

Seniorom, którzy trenują co najmniej dwa razy w tygodniu, pomaga zapobiegać upadkom, a w przypadku „upadku” zmniejsza ryzyko kontuzji nawet o 50 procent. Inne badania pokazują, że tai chi może być również pomocne w przypadku wielu chorób cywilizacyjnych.