Chińskie ćwiczenia uzdrawiające – qigong i Tai Chi

Chińskie ćwiczenia uzdrawiające – qigong i Tai Chi

Qigong i Tai-Chi to chińskie ćwiczenia uzdrawiające i medytacyjne formy ruchu. Pochodzą z tradycyjnej medycyny chińskiej i łączą ćwiczenia dla zrelaksowanej koncentracji z ćwiczeniami fizycznymi i oddechowymi.

Zasada Yin i Yang jest fundamentalna dla Tai Chi i Qigong. Oznacza harmonię przeciwieństw, przeplatanie się zasady kobiecości i męskości. Znane koło z dwoma równie dużymi przeplatanymi powierzchniami w kolorze białym i czarnym jest tego symbolem.

Qigong oznacza: trenować energię życiową

Qi lub Chi – mówione: “Tschi” – opisuje energię życiową w tradycyjnej medycynie chińskiej. Gong oznacza pracę lub ciągłą praktykę. Według medycyny chińskiej człowiek jest zdrowy tylko wtedy, gdy te przeciwstawne bieguny są zjednoczone, a energia życiowa Chi może swobodnie przepływać przez jego ciało. Tai-Chi ma usunąć blokady i pozwolić energii ponownie płynąć. Zgodnie z tą nauką praca nad Qi utrzymuje lub przywraca równowagę sił Yin i Yang.

Qi, zgodnie ze starą chińską koncepcją, przepływa przez ciało wzdłuż określonych linii ciała, południków. Może być zablokowany na przykład przez dysharmonię w mięśniach. Ćwiczenia Qigong i Tai-Chi mają na celu uwolnienie blokad i przywrócenie harmonijnego przepływu Qi.

Podobne ćwiczenia są praktykowane w Chinach od ponad 2500 lat. Dziś są częścią chińskiej promocji zdrowia. Medycyna zachodnia również wykorzystuje je m.in. w promocji zdrowia.

Skoncentruj się na oddechu i ruchu

Możesz ćwiczyć Qigong stojąc, siedząc lub leżąc. Skupiasz się na oddychaniu, na określonych narządach lub obszarach ciała. W wyobraźni próbujesz poczuć Qi i pozwolić jej płynąć. Wspierasz swoją percepcję powolnymi, ukierunkowanymi ruchami.

Przełączaj się między yin i yang

Tai-Chi charakteryzuje się przede wszystkim powolnymi ruchami ze skoncentrowanym oddychaniem. Kompletna jednostka ćwiczeń Tai Chi z kilkoma pozycjami nazywana jest formą i może trwać do 25 minut. W szczególności częste przenoszenie ciężaru z jednej nogi na drugą i ciągły ruch ramionami są praktyczną realizacją leżącej u podstaw filozofii harmonii: naprzemienności między yin i yang. Po każdym podniesieniu następuje obniżenie, każdy obrót w lewo – wyrównanie w prawo.

Efek chińskich ćwiczeń uzdrawiających

Efekt tai chi i qigong można opisać nie tylko w sposób rozproszony za pomocą lepszego przepływu chi. Nawet dzisiejsza medycyna zachodnia jest przekonana o korzyściach zdrowotnych płynących z miękkich i płynnych ruchów:

  • Regularna praktyka wzmacnia krążenie i łagodzi napięcie mięśni.
  • Ból pleców poprawia się, ponieważ lekarz przyjmuje zdrowszą postawę z wyprostowanym kręgosłupem.
  • Tai-Chi delikatnie trenuje mięśnie i stawy, nie obciążając ich szybkimi ruchami.
  • Oddychając głęboko w jamie brzusznej, organizm wchłania więcej tlenu i uwalnia więcej dwutlenku węgla.
  • Medytacyjne elementy ćwiczeń w ciszy stabilizują autonomiczny układ nerwowy.

 

 

Tai Chi: lecznicze właściwości chińskiego boksu cieni

Tai Chi Chuan (Taijiquan) to chińskie ćwiczenia uzdrawiające – BEE, medytacja, terapia ruchowa i samoobrona w jednym. W delikatny, ale bardzo skuteczny sposób pomaga przy różnych schorzeniach i przywraca harmonię ciała i umysłu. Podstawy, ćwiczenia i najlepsze wskazówki dla każdego, kto chce się nauczyć Tai Chi.

W Chinach Tai Chi to popularny sport. Wczesnym rankiem w miejskich parkach i ogrodach można czasem zobaczyć setki ludzi wykonujących eleganckie, delikatne, taneczne ruchy. Dużą popularnością cieszy się u nas także „chiński boks w cieniu”.

Tai Chi Chuan (Taijiquan) to starożytna chińska sztuka walki. Pierwotnie został opracowany do samoobrony, ale dziś jest używany głównie jako terapia ruchowa, gimnastyka lub medytacja. Taiji lub Tai Chi – jak to często bywa w skrócie – działa równoważąco na psychikę i wszystkie funkcje wegetatywne organizmu, pomaga redukować stres i jednocześnie wzmacnia cały układ mięśniowo-szkieletowy. Idealny sport rekreacyjny dla młodych i starszych oraz pomocna terapia wielu chorób cywilizacyjnych.

Historia starożytnej sztuki walki: skąd się wzięło tai chi?

“Taiji-quan” opiera się na filozoficznych naukach taoizmu, założonych przez chińskiego uczonego i filozofa Laotse. Termin „Taiji” oznacza najwyższą czynną zasadę w życiu, harmonijną grę między przeciwstawnymi elementami yin i yang. „Quan” dosłownie oznacza pięść i oznacza pustą rękę, która walczy bez broni. Oryginalnie opisuje wojownika, który gołymi rękami walczy o najwyższą zasadę.

Co to jest Tai Chi

Tai Chi łączy elementy i ruchy samoobrony (Wushu) z przewodnictwem energii wewnętrznej (Qi Gong). W zależności od intensywności i celu treningowego, można go uprawiać jako sztuki walki, trening ruchowy lub do medytacji.

Energia życiowa lub Qi (Chi)

Wszystko kręci się wokół energii życiowej lub Qi (Chi). Powinien móc możliwie swobodnie przepływać w organizmie, a tym samym wzmacniać ludzi i czynić ich zdrowymi. Praktykujący powinien nauczyć się postrzegać i kontrolować Qi w coraz większym stopniu.

Jak praktykowane jest Tai Chi?

Tai Chi skupia się na napięciu ciała, oddychaniu i uważności:

  • Napięcie ciała: Praktykujący uczy się napinać tylko te mięśnie, które są potrzebne do wykonania określonej formy lub ruchu. Inni pozostają zrelaksowani.
  • Oddychanie: nauka oddychania brzuchem jest bardzo ważna w Tai Chi. Oddychanie przebiega naturalnie, głęboko i powoli, dzięki czemu wszystkie części ciała są dobrze zaopatrzone w tlen.
  • Uważność: Ruchy w Tai Chi nigdy nie są szybkie i gorączkowe, ale zawsze powinny być wykonywane świadomie i powoli. Koncentruje się na percepcji własnego ciała i jego związku z otoczeniem.

 

Tai Chi – chińskie ćwiczenia uzdrawiające

Tai Chi ma działanie odprężające i dlatego jest pomocne przy prawie wszystkich chorobach psychosomatycznych i związanych ze stresem. Te chińskie ćwiczenia uzdrawiające (https://www.bee.pl/chinskie-cwiczenia-uzdrawiajace-klucz-do-witalnosci-i-dlugowiecznosci-wyd-2-steven-cardoza_p1372833.html) rozluźniają mięśnie, promują równowagę i elastyczność oraz pozytywnie wpływają na stawy. Tai Chi wzmacnia i wzmacnia cały układ mięśniowo-szkieletowy, od kości po mięśnie po ścięgna i więzadła. Tai Chi jest również odpowiednie dla osób z nadwagą, ponieważ jest bardzo łagodne dla stawów.

Powolny, intensywny oddech uspokaja, sprzyja koncentracji i pozytywnie wpływa na układ nerwowy. Ze względu na równoważący wpływ na układ krążenia ćwiczenia nadają się zarówno przy nadciśnieniu (nadciśnienie), jak i niskim (niedociśnienie). Pobudzają metabolizm, wspomagają trawienie i obniżają poziom cukru we krwi. Dlatego szczególnie zyskują na tym diabetycy. Ponadto Tai Chi wzmacnia mechanizmy obronne organizmu i układ odpornościowy.

Współczesne modyfikacje i odmiany Tai Chi

W ostatnich latach, oprócz klasycznych stylów, pojawiło się wiele wariantów, które przejmują sekwencje ruchu z innych sportów i integrują je z Tai Chi:

  • Soulflow to nazwa nowoczesnego wariantu, który łączy w sobie elementy jogi, baletu i tai chi.
  • Taijiball: Nowy trend w sporcie z USA to mieszanka Tai Chi i tenisa, w której za pomocą ćwiczeń Tai Chi gra się piłką w tę i z powrotem. Ten styl jest odpowiedni dla każdego, kto uważa, że klasyczny Taijiquan jest zbyt wolny i nudny.
  • Indian Balance: Program fitness łączy elementy jogi, tai chi i indyjskiego tańca słońca.

Różnica między Tai Chi a Qi Gong

Qi Gong i Tai Chi Chuan pochodzą z Chin i mają swoje korzenie w taoizmie. Jednak Qi Gong nie jest sztuką walki, ale techniką oddychania i medytacji, która jest również częścią Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Qi Gong z grubsza oznacza „pracę nad energią życiową”, nad Qi, która jest przechowywana w ciele i przekazywana do każdej komórki poprzez kanały energetyczne i meridiany. Ćwiczenia Qi Gong są spokojniejsze i bardziej medytacyjne niż ćwiczenia Tai Chi i nie zawierają żadnych elementów bojowych.

Idealny dla seniorów: Tai Chi zapobiega upadkom


Seniorzy zwykle upadają nie z powodu osłabienia mięśni, ale dlatego, że tracą równowagę. Było to wynikiem oceny studiów na łącznie ponad 23 tysiącach seniorów w Sydney od stycznia 2019 roku. Łatwo może dojść do złamania szyjki kości udowej lub innych złamań kości. Naukowcy zalecają terapie ruchowe, takie jak tai chi, jako idealny trening dla osób w wieku 65 lat i starszych, ponieważ takie są:

  • poprawia koordynację i koncentrację,
  • wzmacnia mięśnie rdzenia,
  • sprzyja poczuciu równowagi,
  • mobilność pociągów,
  • wzmacnia kości i zapobiega osteoporozie.

Seniorom, którzy trenują co najmniej dwa razy w tygodniu, pomaga zapobiegać upadkom, a w przypadku „upadku” zmniejsza ryzyko kontuzji nawet o 50 procent. Inne badania pokazują, że tai chi może być również pomocne w przypadku wielu chorób cywilizacyjnych.